|
||||||||
Het is al zo’n twintig jaar geleden toen we konden kennismaken met een Antwerpse jongedame die het absoluut wou gaan maken als zangeres en songschrijfster, iets wat in België nogal utopisch lijkt te zijn. Toch is Ilse Goovaerts onder haar artiestennaam ‘Neeka’ altijd koppig en vastberaden blijven doorzetten, hetgeen sindsdien vijf erg knappe Engelstalige popalbums heeft opgeleverd. In oktober van dit jaar wordt ‘Neeka’ 39 jaar en er is nog geen greintje van haar muzikale ambities verdwenen. Toch verbaasde het ons enigszins dat ze nu voor het eerst met een Nederlandstalige plaat op de proppen is gekomen. “Meisje Meisje” is de titel van het tien liedjes tellende nieuwe, zesde album van ’Neeka’ dat met producer en toetsenist Yves Meersschaert in Gent werd opgenomen. Ilse Goovaerts (‘Neeka’ dus) speelt zelf op akoestische gitaar en op piano bij deze hartverwarmende liedjes, terwijl Roeland Van de Moortele voor extra gitaarwerk en banjoklanken zorgt, Jasper Hautekiet de basgitaar hanteert en Maarten Moesen achter het drumstel heeft plaatsgenomen. Ook de subtiele backing vocals van Eva en Kapinga Gysel bij enkele nummers verdienen hier een aparte vermelding. Dat ze schitterende songs kan schrijven, ook in het Nederlands, bewijst ‘Neeka’ in zowat elk nummer op “Meisje Meisje”, te beginnen met de eerste track en ook eerste single ‘Kersen” (zie video). Dat ze bovendien heel graag mooie teksten neerpent, zingt ‘Neeka’ in het lied ‘Kris De Bruyne’, een muzikale ode aan de Belgische zanger die een voorbeeld en inspiratiebron voor deze muzikante vormt en een artiest met wie ze in de voorbije jaren af en toe het podium heeft mogen delen. Ons favoriete nummer uit deze plaat is echter het van een briljante tekst voorziene sfeervolle liedje “Herfst”, maar ook de melancholische pianoballad “Sirene”, het sublieme “Geen Brave” en “Hart En Ziel” en de muzikaal erg catchy titeltrack “Meisje Meisje” kunnen ons zeer bekoren. Wij zijn al die tijd fan geweest van ‘Neeka’ en haar Engelstalige werk, maar nu die Nederlandstalige plaat er is, staat deze zangeres volgens ons toch voor een dilemma. Elke volgende plaat telkens opnieuw van taal wisselen lijkt ons misschien wel een plausibele oplossing te zijn. (valsam)
|
||||||||
|
||||||||